Hur länge till kommer vår samhälle fungera som den gör idag?

Där allt handlar om tjänster och varor, hur vi förbrukar mer, slit och släng kulturen. Där riksbanken sänker reporäntan till 0 procent, där man till vilket pris höjer inflationen för att undvika deflation. Där aggresiv penningpolitik styr, man låter svenska folket låna ännu mer pengar utan större ammorteringskrav. Som ni säkert redan vet är den här listan väldigt lång..
 
Så hur påverkar det här mig? Och vad har jag gjort och bidragit till detta?
För inte så längesen var min helgsnöje att gå runt i butiker och centrum för att strosa och shoppa, gärna hinna med en lunch och fika innan kvällen avslutades med middag, antingen ute eller med vänner. Jag kom ofta hem med mina påsar av "fynd och skatter" och kände mig väldigt stolt. Det konstiga är att hela samhället på något sätt uppmuntrar detta beteende. Så fort jag skulle iväg på någon tillställning så ville jag köpa en ny outfit inför det. Detta beteende gällde stort som smått, allt från att jag skulle gå på bröllop till en bio- och middags outfit (låter så befängt när jag skriver det nu..men så såg tyvärr sanningen ut).
Jag har två WIC´s (Walk in closet) fulla med kläder, ändå gick jag ut och köpte en ny klänning. En klänning som jag bar EN gång och dagen efter gav bort till en bekant som har samma storlek som jag, för jag visste att jag kommer inte ha på mig den fler gånger då den finns med på massor med foton.
 
Jag komsumerade otroligt mycket, förutom det som redan drogs från mitt konto i början av månaden (till räkningar, sparande osv.) så kan jag säga att jag mer eller mindre gick plus minus noll på mitt bankkonto i slutet på månaden. Och så har jag hållt på i många år nu, och jag känner inte att jag är ensam i det här beteendet.
För att dagens samhälle ska gå runt uppmuntras vi att konsumera betydligt mer än vad vi behöver, bara för att få ekkorhjulet att fortsätta gå runt och gärna så snabbt så att vi inte hinner reagera på varför vi gör det.
Konsumtion, Livsstil,

Kommentera

Publiceras ej