Har ni haft känslan att ni ständigt letar efter nästa sak i livet?
Det ska hela tiden uppdateras, uppgraderas, förnyas och förbättras.

Jag har konstant letat efter nästa grej. Så fort jag uppfyller någonting i mitt liv så är lyckan kort och jag sitter och smider planer vidare för vad nästa grej som ska uppfyllas vara.

Detta anammar jag till fullo i alla aspekter i mitt liv. Allt från karriären till shoppingen, högt och lågt, vitt och brett.
Den enda aspekten där jag kanske inte har fullföljt denna men som jag någonstans tror är bland det viktigaste är med min ekonomi. Sjukt, eller hur?
Jag sitter ofta och tänker på all pengar jag har dragit in från mitt arbete, hur mycket av det har egentligen gått till väsentliga saker och hur mycket har jag bara konsumerat bort i onödigt?

Jag är nog alla reklam och marknadsförares bästa vän. Jag konsumerar mycket och gärna dyrt, då jag har en lön som tillåter mig så har jag nog aldrig funderat på att spara mer än vad jag har behövt. Jag har automatiska överförningar där jag sparar pengar samt mina buffertkonto så pengar i sig har tack och lov inte varit något problem för mig. Men alla mina andra pengar? vad gör jag med dem?
Trots att jag tjänar en bra summa i månaden och har min bonus så kan jag inte säga att jag har så otroligt mycket mer på banken än vad andra människor har!? Är inte det konstigt?
Ju högre upp i karrären jag har kommit så har mina spenderingar också ökat. Jag har bara ökat farten i ekorrhjulet. När jag första gången hörde ordet Nextopia så blixtrade det till i mitt huvud, det är exakt så jag har levt, efter nästa grej, ständigt - Go bigger or go home, sägs det. Jag är inte helt säker på att det är den rätta vägen för mig.

Det här kommer inte bli en ekonomi blogg där fokus kommer ligga på sparsamhet, för gud vet att jag kommer alltid prioritera andra saker som resor och upplevelser samt vackra saker i livet än att leva knappert och hålla hårt i mina pengar. Jag ser det här mer som en livsstilblogg där jag öppet kommer diskutera mina tankar och funderingar, och jobba mer med något jag kallar Medveten segmentering (Conscious segmentation), min definition av det är, medveten konsumtion, inom de segment jag vill spendera mina pengar på. För mig är det viktiga att man gör ett aktivt val, att man är medveten om sina handlingar och inte bara gör saker i livet av ren reflex eller av gammal vana. Så nu liver jag av ekorrhjulet - vad väljer du?

1 kommentarer

Blogg.se

13 Nov 2014 21:52

Lycka till med din nya blogg!

Kommentera

Publiceras ej